Assalamualaikum~~

Ana Myhusna | 20:02 | 0Comments |
Hey!  Jwab salam atas tu! Ha! Kali ni Ana nak galakkan korang memberi dan yng paling penting! Menjawab salam..... Okay.. Ana nk tanya.. Korang sumer ni, selalu amalkan ke tak? Ucapan Assalamualaikum dan jwapan dia? Haih.. Klau tak, nk tau Ana ckap apa? Ana akan ckap, ucapan yng mudah dan senang untuk tambah phala pon korang mlas nk amalkan.. Klau korang selalu amalkan, Ana nk ckap yng semoga korang dirahmati Allah..  Tpi, jngan pulak amalkan ucapan ni, tpi ibadah lain tak buat.. Ehhh......... Salah tu! Gak bisa kayak gitu sih! *ckap indon jap.. hehe..* 
Jom baca.. Ilmu baru!
Ketika memberi salam kepada sesama saudara muslim amalkan dan gunakanlah kalimah  ASSALAMUALAIKUM’, ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH’ atau ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH’.
Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat)”. Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk). (Surah Az-Zukhruf :89)
Firman Allah SWT: “Selamat sejahteralah kamu berpanjangan, disebabkan kesabaran kamu. Maka amatlah baiknya balasan amal kamu di dunia dahulu.“. (Surah ar-Ra’d : 24).
Lafaz  سَلاَمٌ عَلَيْكُم / “salamun alaikum dalam ayat al-Quran tersebut tiada alif lam (ال) – (as-salam). Maka diharuskan mengambil “as salam” sebagai lafaz singkatan dan meninggalkan “alaikum”.
Menurut pendapat Imam Abu Hasan al-Wahidi, sama ada menggunakan “assalamualaikum” atau “salamun alaikum” dan singkatan “as-salam” bagi “assalamualaikum” atau “salam” bagi singkatan “salamun alaikum”.. kedua-duanya adalah harus digunakan. Manakala menurut pendapat Imam Nawawi pula, “assalamualaikum” itu lebih utama..
Lafaz “assalamualaikum” sabit (disandarkan) daripada hadis Nabi Muhammad s.a.w.
Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”
Ketika Menjawab Salam pulak
Semasa menjawab salam, bolehlah jawab salam dengan ucapan; “WAALAI KUMUS SALAM” atau “WAALAI KUM SALAM”. Dalam ‘waalaikum salam’, baris dhomah tidak disambung dengan kalimah salam. Seperti juga sebutan ayat al-kursi dengan ayatul kursi. sama saja maknanya.
Kirim salam..
Apabila ingin berkirim salam pada seseorang, sering kedengaran: “Kirim salam kat emak ye!”; Terbaik dan sepatutnya, “Kirim salam, assalamualaikum pada emak ye!” atau “Kirimkan assalamualaikum saya pada emak ye!”
Elakkan dan juga amalkan....
Janganlah menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam bermms, sms, email atau apa jua bentuk penulisan. Jika perkataan Assalamualaikum itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan As Salam yang membawa maksud sama dan singkatan kepada kalimah “Assalamualaikum”.
Apakah maksud perkataan ‘Akum’, ‘Semekom’ dan ‘Bye’?
Perkataan ‘AKUM adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan Yahudi yang bermaksud ‘Binatang‘ dalam Bahasa Ibrani (Yahudi). Ia singkatan daripada perkataan ‘AVDE KOKHAVIM U MAZZALOT’ yang bermaksud ‘Hamba-Hamba Binatang Dan Orang-Orang Sesat‘
Juga hindari dari menggunakan perkataan Semekom kerana “Semekom” bermaksud “Celaka Kamu”.
Jangan sesekali gunakan perkataan Bye tatkala berpisah kerana “Bye” adalah JARUM SULIT Kristian… Di dalam bahasa Arab bermaksud “fi hafzil baba” manakala dalam Bahasa Malaysia yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope (paderi).”
Kesimpulannya...
Sebagai singkatan gunakanlah perkataan “As Salam”  bagi “Assalammualaikum”. Penggunaan “as-salam” atau “salam” masih lagi menepati singkatan yang mewakili “Assalamualaikum”; Tetapi yang baik adalah “Assalamualaikum”, yang lebih baik “Assalamualaikum warahmatullah” dan  yang paling baik adalah “Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh”.
Sebaik2nya gantikan perkataan ‘BYE’  dan yang tidak sepatutnya itu kepada “Assalamualaikum”  atau yang lebih lengkap “Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh” kerana sesungguhnya Islam yang diwariskan kepada kita oleh junjungan besar Nabi Muhammad SWT itu sudah lengkap dan sesuai untuk diamalkan sehingga ke akhir zaman… Cuma kita sahaja yang gemar mengubah2 dan menuruti budaya barat… (Budaya orang kafir laknat Nauzubillah. ..)
Sekadar peringatan untuk dikongsi bersama semua rakan-rakan muslim yang lain. Semoga ada manfaatnya. Sebar2kanlah kepada semua sahabat2 anda. Semoga Allah memberi rahmat kepada kita dan org lain.
"Hai! Ana dapat banyak ilmu drpd apa yang Ana share kat atas.. Ini Ana share drpd sorang bkwan kita ni.. Bukaklah blog die.. Bnyak ilmu yang bermanfaat.. Ana pon baru tau yang prkataan 'bye' takleyh digunakan.. So, Ana dah taknak guna prkataan  tu lagylah.. Ok! Assalamualaikum.."
 

No comments:

Post a Comment

Love you!